“Daar waar je struikelt ligt de grootste schat begraven”
Annemiek gaat, samen met de medewerkers, op zoek naar die schat, verdeeld in twee processen:
innovatie- en verbetertrajecten (waar liggen de grootste verspillingen).
Verbetertrajecten:
De onnodige, niet waarde toevoegende stappen worden uit de processen gehaald.
Resultaat:
-
kortere doorlooptijd: focus op tijd en omsteltijd
-
verbeterde kwaliteit: de focus ligt op het sterk verminderen van fouten
-
verbeterde communicatie overdracht: focus op complete en verspillingsloze overdrachten
-
betrokken medewerkers: vertrouwen en respect
Te starten met interviews, een simulatiespel, 5S en bv. een waardestroom van een veelkomend proces. In een gevarieerd team van medewerkers samen knelpunten definiëren. Dan volgt
het moeilijkste deel: het in teams oplossen van deze knelpunten en verstoringen. Als de medewerkers vertrouwen krijgen in zichzelf en leren hoe dit te doen, volgt enkel positieve energie en komen
de slimme, handige en werkzame oplossingen boven drijven. De PDCA cyclus wordt doorlopen en resultaten worden zichtbaar. Vervolgens wordt gefocust op de dagelijkse overdrachten en
het ritme is bepaald.
De dirigent vertrekt, het ritme is bepaald: het orkest maakt de muziek.
Een dirigent hoor je niet, maar weet wel alle secties in een orkest, van snaren tot slagwerk, tot een harmonieus samenspel te dirigeren. Elke sectie en elke speler moet op het juiste moment het
juiste doen. Gebeurt dit niet dan klinken onplezierige of valse noten en loopt het publiek (lees klant/patiënt) weg
Samen werken aan een slanke, slimme en visueel ingerichte werkomgeving, waarbij dagelijks aandacht is en gewerkt wordt aan verbeteracties, is mijn voornaamste drijfveer.
Innovatie-trajecten:
Na haar studie aan de TU Delft: ‘Product Design and Engineering’ heeft Annemiek ruime ervaring opgedaan bij Curver Rubbermaid en nadruk gelegd op innovaties, conceptontwikkeling en het
beheersbaar maken van doorlooptijden van idee tot introductie. (oa. de kinderveilige KCA box en de ergonomische wasmand waren jarenlang de omzet makers)
Bij een grote logistieke dienstverlener in bouwmaterialen (Imbos) ging haar aandacht uit naar assortiments- en voorraadbeheer, logistiek en service naar de vele vestigingen en klanten.
Ze heeft een aantal innovatieve- en verbetertrajecten opgezet en begeleid, resulterend in een fors hogere omzet, minder incourante voorraden, zeer succesvolle showroomopstellingen en
verbetering van het kennisniveau van de showroommedewerkers. De tegel-TOP 100 was zeer vernieuwend en in trek bij alle Europese leveranciers.